Snowpiercer - egy pörgős akciófilm mely egyben társadalomkritika is [4.]

2017. december 11. 17:35 - Filmelemző

Joon-ho Bong, Dél-koreai rendező 2013 -ban egy merőben formabontó és pörgős akciófilmmel lepte meg a műfaj rajongóit, mely a Snowpiercer címet kapta. (Nálunk Túlélők viadalaként került a mozikba.) A főszerepet Amerika kapitány Chris Evans játsza, aki szenzációsan hozza a központi karaktert. Ám a Snowpiercer igazi különlegességét inkább a szokatlan sztori és a zseniális forgatókönyv adja, mely sokkal mélyebb tartalmat ad az egészhez, mint első pillantásra tűnik. Alig vesszük észre, de a sok kemény jelenet és akció közben egy disztópikus világképet és egy elgondolkodtató társadalomkritikát is kapunk. A film után pedig a sztori megmarad fejünkben és elrágódunk rajta még egy jó darabig. Mindez messze túlmutat egy szokványos akciófilm keretein. Ettől olyan jó a  Túlélők viadala, és ezért írunk róla most mi is (némi spoilerrel).

snowpiercer.jpg

A sztori helyszíne egy speciális vonat, mely évek, évtizedek óta száguld már a Földön körbe-körbe adott pályán. Utasai egy hihetetlen és globális katasztrófa utolsó túlélői, akik megmaradtak a bolygó hirtelen lehűlése és lakhatatlanná válása után. Aki még él a Földön, az tehát ezen a különleges vonaton éli mindennapjait. A nem szokványos vonat (mely egyébként szélesebb, erősebb és egyedibb, mint napjaink vonatai) soha nem áll meg, speciális energiahordozók működtetik, viszont utasainak folyamatosan élelmet, vizet, meleget és minden létező életfeltételt biztosítani tud. Ugyanakkor ezeket nem mindenkinek azonos mértékben adja. A vonat első vagonjaiban tartózkodók luxusban élhetnek, igazi ételeken, tisztaságban és kényelemben utazva, míg a hátsó vagonok utasai nyomorognak, protein rudakat esznek, koszban és mocsokban tengődnek. Hátulról nem lehet előre jönni, mert katonák tartják fenn a status quo -t, fegyverrel kényszerítik a nyomorgókat, helyzetük eltűrésére. Aki lázadozik, azt megverik, vagy kivégzik. 

A főhős, a 34 éves, jó erőben lévő és mindenki által kedvelt (sőt tisztelt) Curtis (Chris Evans) lázadást szervez: embereivel jól szervezett módon kitör a hátsó vagonokból és a vonat nyomorgóinak élére állva, fokról - fokra haladva megkezdi a vonat elfoglalását. Közben nem tudja mi vár rá ha a vonat legelső vagonjához és mozdonyához jut, ahol a vonat ura és parancsolója, Wilford (Ed Harris) tartja kezében a teljhatalmat. A harc végigkíséri a felkelők "útját", látványos verekedések, tűzharcok, kőkemény akciók bemutatásával. Az egyik jelenetben, amikor a soron következő vagon ajtaja mögött baltákkal felfegyverzett, álarcos-maszkos, bőrkabátos killerek várják a lázadókat, igazi vérfürdőt nézhetünk végig. (Bizonytalan vagyok abban, hogy a látvány Robert Rodrigez, vagy inkább Quentin Tarantino vérfürdőire emlékeztet inkább.)

A történet azért gondolkodtató el és azért kelt bennünk kényelmetlen érzéseket, mert a vonat egyértelműen egy jövőbeni eltorzult társadalmat szimbolizál, melyben a lakosság kasztokra tagolódik és az előrejutás vagy felemelkedés lehetetlenné válik. Aki a vonat végébe, vagyis a társadalom alsóbb rétegeibe születik, az ott is éli le az életét, miközben a szerelvény elején élők (vagyis a legfelsőbb rétegek utasai/lakói) diktatórikus módszerekkel uralkodnak rajta. A filmet nézve átérezzük ennek a szürreális világnak a nyomasztó hatásait - jövőbeni realitását - de közben teljes átéléssel szurkolunk az igazságtalanságok ellen fellázadó hősnek is. Átfut rajtunk a felismerés: talán egyszer valóban egy ilyen világban kell majd élnünk (vagy gyermekeinknek) amit egyszerűen nem hagyhatunk.

A Snowpiercer egy izgalmas, látványos, szokatlan és elgondolkodtató akciófilm, mely beleeszi magát agytekervényeinkbe. Egyszerre disztópikus történet, mozgalmas akciófilm, komor dráma és elmélkedésre ösztönző társadalomkritika. Az IMDb -n az eddig voksoló 210 ezer szavazó 7,0 pontra értékelte a filmet (ami egyértelműen jó minősítésnek számít) ám nálunk a 8 pontot is megkapja, mert sztorija sokkal többet ér egy szimpla tucat-akciófilmnél.

Ha érdekesnek találtad, várunk a Facebook oldalunkon is!

A film adatlapja a Magyar Film Adatbázisban itt található

***

belyegkep_uj.jpg

 

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekroviden.blog.hu/api/trackback/id/tr7413472675

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Harper. 2017.12.11. 22:31:33

Nagyon jók a film akciójelenetei, a verekedős részek, melyekben a rendezés ügyesen "játszik" a váratlan elemekkel és ügyel arra, hogy semmiből ne legyen túl sok. Amellett kiemelném a színek, fények használatát, melyek annyira egyedi és csak erre a filmre jellemző karakterisztikát adnak az egésznek. A lázadók piszkosak, hasonlóak a ruháik és a vonat belsejének megjelenítése mindig követi a mocsokból kiemelkedés szimbolikáját. Ahogyan a felkelők haladnak a nyomorból, a jólét, luxus és hatalom szintjei felé, úgy világosodik minden és úgy lesznek egyer oda nem illőbbek a harcosok. Nagyon érzékletes az egész. Le a kalappal Joon-ho Bong előtt! Tényleg.

meggymárka 2017.12.12. 11:32:57

Soha, soha de tényleg soha nem fogom megérteni, hogy mit esznek olyan sokan ezen a gagyi filmen. Rengetegen dicsérik, én is nagy reményekkel néztem meg... Háát... Kicsit sajnáltam a másfél órát az életemből. Az alaptörténet olyan abszurd, teljesen logikátlan és gyenge, hogy amellett az Éhezők viadala vagy a Beavatott egy logikus, szellemes és teljesen valószínű disztópiának tűnik. Chris Evans-t meg Jamie Bell-t csípem, de hát lássuk be, nem a színjátszás csúcsa, amit produkálnak, bár nincs is rendesen megírva egyik karakter sem. Az akciók tényleg jók, de ilyen lassítva vérkiloccsanós jeleneteket már a kilencvenes évek vége óta látunk, nem nagy innováció. Az hogy az aljanép mocskos a luxi meg színes-szagos-csillámos az meg azért nem olyan nagy újdonság, körülbelül minden ilyen jellegű filmben alapvetés. Bocs...

MoziFan · http://mozifan.blog.hu 2017.12.12. 13:45:11

@meggymárka: Ezért nézzél továbbra is Éhezők viadalát meg Beavatottat. Aztán majd talán egyszer ehhez a filmhez is fel fogsz nőni... :)

Leone_510 2017.12.12. 14:58:41

@MoziFan: felesleges volt :) smilet raknod meggymárka hozzászólához, ettől még simán prosztó marad, elmondta a véleményét és kultúráltabban mint ahogy neked sikerült, te csak személyeskedtél míg ő a filmet kritizálta, ezek után nem sietek a blogodat olvasni... :)

pl. írhatnám, hogy , van az a szint ahova le kell menni hogy egyeseknek társadalomkritikát tudjunk mutatni , olyat amit meg is értenek, mert nem értheti mindenki pl. a Lovakat lelövik ugye c. filmet, nekik készül akcióba bújtatva a szájbarágós giccs , ennek is megvan a rajongói, majd felnőnek... ja és :)

pushup 2017.12.12. 18:17:50

a sci-fi-nek nem az a lényege, hogy legyen benne űrhajó, meg lézerpisztoly ...

a nagyok - mondjuk Asimov - azért írnak sci-fit, hogy a történektüket olyan közegbe helyezhessék, ahol nem kötik őket a jelen adottságai, illetve ahol az olvasó/néző nem ítéletét nem torzítja a jelennel való kapcsolata, előítéletei.

namost a snowpiercer erre a célre megfelel ... hetne ... de nem felel meg. ez a kreált környezet, ez a semmiben örökké száguldó vonat annyira erőltetett, hogy nehéz egy bizonyos IQ szint felett komolyan venni.
lehet persze mondani, hogy a vonat egy sokadlagos dolog és a lényeg a társadalmi párhuzam, de én úgy vagyok ezzel, hogy ennyi erővel ki lehetett volna találni valami egyébb környezetet is (mondjuk egy űrhajó. nané! hát sci-fe, meg űrhajó! pont, mint az elején mondtam!), ahol nem az van, hogy a kiindulási helyzetet megismerve egyből megállítanád az egészet, hogy (Besenyő Pista bácsi FK* hangján) "de hát ez hülyeség, kérem!"

*FK - Film Kritikus

MoziFan · http://mozifan.blog.hu 2017.12.12. 22:13:15

@Leone_510: Jaj, nem olvasod el a blogom, most mi lesz? :)

meggymárka 2017.12.14. 10:01:46

@MoziFan: AZ Éhezők viadalát meg a Beavatottat csak azért hoztam fel, mert talán jobban ismerik a gyerekek, mint az egyébként párhuzamul kínálkozó VALÓDI társadalom kritikus disztópiákat, mint pl. a Brazil, a Gépnarancs, vagy akár a District 9.

meggymárka 2017.12.14. 10:07:17

Ezek mindegyike egyébként megteszi azt, amit a Snowpiercer nem, hogy valóság talaján állva (nyomasztóan ismerős "akár meg is történhetne" atmoszféra) mélyebb problémákat boncolgat (kirekesztés, ismeretlen elutasítása, szabad akar felülírása, ember vs. bürokrácia stb), nem csak annyi, hogy vannak elnyomottak meg az őket kizsákmányolók. És persze zseniális színészi és rendezői produktumok.