A 2009 -es év egyik legnagyobb filmsikerét (legalábbis sci-fi téren) a Neill Blomkamp által készített District 9 jelentette. Az akkoriban még csak alig 30 éves Dél-afrikai rendező sajátos stílusú mozija azóta bejárta a világot és szinte mindenhol elismerést aratott: a Rotten Tomatoes például jelenleg 90% -ra értékeli, az IMDb -n pedig, mely a világ legismertebb filmes portálja, 579 ezer mozirajongó 8 pontos átlagértéket adott a filmnek. De mi a District 9 sikerének oka?
Az egyik sikertényező a dokumentumfilmes jelleg, mely főleg a film első felében mutatkozik meg és szokatlanul realisztikussá teszi az eseményeket. Úgy látjuk a történéseket, mintha híradóban néznénk, illetve mi is ott lennénk a helyszíneken. Érdekes a téma, nagyon komoly a látványvilág és pörgős a tempó. Blomkamp valóban különleges filmet készített. A továbbiakban spolierezve folytatjuk, így aki úgy szeretné megnézni a filmet, hogy semmit nem tud az egészről, az itt álljon le a poszt olvasásával és inkább szerezze be a sztorit, amint tudja. A többieknek a folytatásban a történet lényegét, pozitívumait és negatívumait rögzítenénk.
Nos, a sztori dióhájban: ... a Föld légterébe egy hatalmas idegen űrhajó érkezik, mely a Dél-afrikai Johannesburg városa fölött áll meg. Hónapokig nem történik semmi, majd az emberek egy csoportja felmegy az idegen hajóba és odabent humanoid-szerű ráklényeket talál. Az idegenek egyáltalán nem lépnek fel támadólag, sőt úgy tűnik bajban vannak, űrhajójuk mozgásképtelen. Az ENSZ úgy dönt, hogy lehozza az éhező, saját hajójuk csapdájába került, kétségbeesett lényeket és Johannesburg határában egy táborban helyezi el őket. A tábor sok tízezer lakrészből áll, kerítéssel körbevéve. Telnek múlnak az évek, majd a város lakói követelni kezdik a telep messzebbre költöztetését, mert a ráklények biztonsági problémákat okoznak: szemétteleppé változtatják a környéket, lopnak, fegyverrel kereskednek ... stb. Az MNU által megindított áttelepítés kulcsembere Wikus Van De Merwe (Sharlto Copley). A humánusnak tűnő vezető azonban valami módon megfertőződik a ráklények házai közt (egy különleges kapszula tartalmától) és kezd maga is lénnyé alakulni. A katonai vezetők üldözni kezdik, mert biológiai fegyvert látnak a férfiban, így egyszerre lesz mindkét faj számára célpont, ráadásul a nigériai alvilág is keresni kezdi. Wikus, menekülése közben megtalálja a ráklények egyik vezetőjét, akivel összefognak, ő visszaalakulását szeretné elérni, a rákvezér (Christopher) pedig elmenekülését, mégpedig utódjával és visszaszerzendő rejtélyes kapszulával együtt. Harcot kezdenek hát, mely lángba borítja a telepet. Ennyi maga a történet, röviden, a slusszpoén elárulása nélkül. De nézzük a film erősségeit és gyengéit.
Az egész sztori egyik gyengesége, hogy a lényekkel senki nem akar kommunikálni, kideríteni, hogy mit akarnak, miért jöttek. Pedig biztos, hogy intelligensek, erre utalnak fejlett fegyvereik (melyek bio azonosításúak, vagyis ember nem működtetheti azokat) és erre utal hatalmas űrhajójuk is, mely az emberi tudást meghaladó módon képes évekig a levegőben lenni, a talajtól vagy 100 méterre lebegve. Elhangzik ugyan egy fél mondat arról, hogy magas intelligenciájú vezetőik magukra hagyták a végrehajtásra "termett" egyszerű ráklény katonákat, de ennél több magyarázatot nem kapunk, pedig ezen a ponton nagyon hiányos az egész. Ugyancsak gyengeség, hogy a világ közvéleménye, tudóstársadalma és legfelsőbb vezetése távol marad a lényektől, ami valóságban elképzelhetetlen volna. Gyengeség, hogy a lényeket emberi nevekkel látják el és átköltöztetési papírokat akarnak velük aláíratni. (WTF?) Infantilis és nevetséges, sőt nyilvánvalóan gyerekes képtelenség, amit kár volt beletenni.
Erősség a lények űrhajója, mely az egyik legjobban megcsinált égi jármű, amit eddig filmen látni lehetett. Erősség Sharlto Copley játéka is, aki ezer arcát megmutatva, szinte vállán viszi a filmet. Folytonos küzdelme, szitkozódása, soha fel nem adása átélhetővé teszi a karakterével zajló kalandokat. Kár, hogy a Blomkamp nem gondoskodott emberi társról mellé, vagy egy női karakterről. Mindkettőt nagyon igényelte volna a sztori. Erősség sok harci jelenet és a harci robot a végén. Jó a film látványvilága, pörgőssége és hogy nem lehet tudni mi fog történni a következő jelenetben, vagy a legvégén. Bár a lények megjelenítése inkább csak közepes, a film erős "áthallást" mutat korunk migráns-helyzetével, melyben egy idegenek által lakott menekülttábor és a district 9 közt erős párhuzamot lehet érzékelni. Egy lenézett, messziről jött másik etnikum, mely váratlanul jelenik meg közelünkben és félelmet kelt bennünk (még ha táborba van is zárva), manapság nem ritka látvány Európában. Ebben a filmben egy hasonló társadalmi jelenséget mutat meg Blomkamp, pont a migráns-válság kezdetének évében. De mindez csak "hab a tortán" az ütős történethez.
Összességében a District 9 egy erős mozi, melyet nem biztos, hogy sci-finek lehet nevezni, de akciófilmnek tényleg jó. Értékelésünk: 7,5 / 10 pont.
Ha érdekesnek találtad, várunk a Facebook oldalunkon is!
A film adatlapja a MAFAB oldalán itt található!
2018.04.03.22:03
***