Joon-ho Bong, Dél-koreai rendező 2013 -ban egy merőben formabontó és pörgős akciófilmmel lepte meg a műfaj rajongóit, mely a Snowpiercer címet kapta. (Nálunk Túlélők viadalaként került a mozikba.) A főszerepet Amerika kapitány Chris Evans játsza, aki szenzációsan hozza a központi karaktert. Ám a Snowpiercer igazi különlegességét inkább a szokatlan sztori és a zseniális forgatókönyv adja, mely sokkal mélyebb tartalmat ad az egészhez, mint első pillantásra tűnik. Alig vesszük észre, de a sok kemény jelenet és akció közben egy disztópikus világképet és egy elgondolkodtató társadalomkritikát is kapunk. A film után pedig a sztori megmarad fejünkben és elrágódunk rajta még egy jó darabig. Mindez messze túlmutat egy szokványos akciófilm keretein. Ettől olyan jó a Túlélők viadala, és ezért írunk róla most mi is (némi spoilerrel).
A sztori helyszíne egy speciális vonat, mely évek, évtizedek óta száguld már a Földön körbe-körbe adott pályán. Utasai egy hihetetlen és globális katasztrófa utolsó túlélői, akik megmaradtak a bolygó hirtelen lehűlése és lakhatatlanná válása után. Aki még él a Földön, az tehát ezen a különleges vonaton éli mindennapjait. A nem szokványos vonat (mely egyébként szélesebb, erősebb és egyedibb, mint napjaink vonatai) soha nem áll meg, speciális energiahordozók működtetik, viszont utasainak folyamatosan élelmet, vizet, meleget és minden létező életfeltételt biztosítani tud. Ugyanakkor ezeket nem mindenkinek azonos mértékben adja. A vonat első vagonjaiban tartózkodók luxusban élhetnek, igazi ételeken, tisztaságban és kényelemben utazva, míg a hátsó vagonok utasai nyomorognak, protein rudakat esznek, koszban és mocsokban tengődnek. Hátulról nem lehet előre jönni, mert katonák tartják fenn a status quo -t, fegyverrel kényszerítik a nyomorgókat, helyzetük eltűrésére. Aki lázadozik, azt megverik, vagy kivégzik.
A főhős, a 34 éves, jó erőben lévő és mindenki által kedvelt (sőt tisztelt) Curtis (Chris Evans) lázadást szervez: embereivel jól szervezett módon kitör a hátsó vagonokból és a vonat nyomorgóinak élére állva, fokról - fokra haladva megkezdi a vonat elfoglalását. Közben nem tudja mi vár rá ha a vonat legelső vagonjához és mozdonyához jut, ahol a vonat ura és parancsolója, Wilford (Ed Harris) tartja kezében a teljhatalmat. A harc végigkíséri a felkelők "útját", látványos verekedések, tűzharcok, kőkemény akciók bemutatásával. Az egyik jelenetben, amikor a soron következő vagon ajtaja mögött baltákkal felfegyverzett, álarcos-maszkos, bőrkabátos killerek várják a lázadókat, igazi vérfürdőt nézhetünk végig. (Bizonytalan vagyok abban, hogy a látvány Robert Rodrigez, vagy inkább Quentin Tarantino vérfürdőire emlékeztet inkább.)
A történet azért gondolkodtató el és azért kelt bennünk kényelmetlen érzéseket, mert a vonat egyértelműen egy jövőbeni eltorzult társadalmat szimbolizál, melyben a lakosság kasztokra tagolódik és az előrejutás vagy felemelkedés lehetetlenné válik. Aki a vonat végébe, vagyis a társadalom alsóbb rétegeibe születik, az ott is éli le az életét, miközben a szerelvény elején élők (vagyis a legfelsőbb rétegek utasai/lakói) diktatórikus módszerekkel uralkodnak rajta. A filmet nézve átérezzük ennek a szürreális világnak a nyomasztó hatásait - jövőbeni realitását - de közben teljes átéléssel szurkolunk az igazságtalanságok ellen fellázadó hősnek is. Átfut rajtunk a felismerés: talán egyszer valóban egy ilyen világban kell majd élnünk (vagy gyermekeinknek) amit egyszerűen nem hagyhatunk.
A Snowpiercer egy izgalmas, látványos, szokatlan és elgondolkodtató akciófilm, mely beleeszi magát agytekervényeinkbe. Egyszerre disztópikus történet, mozgalmas akciófilm, komor dráma és elmélkedésre ösztönző társadalomkritika. Az IMDb -n az eddig voksoló 210 ezer szavazó 7,0 pontra értékelte a filmet (ami egyértelműen jó minősítésnek számít) ám nálunk a 8 pontot is megkapja, mert sztorija sokkal többet ér egy szimpla tucat-akciófilmnél.
Ha érdekesnek találtad, várunk a Facebook oldalunkon is!
A film adatlapja a Magyar Film Adatbázisban itt található
***